Petra ”September” Marklund om sina modefavoriter

Årets bäst klädda artist är Petra "September" Marklund, enligt tidningen ELLE.

Årets bäst klädda artist är Petra "September" Marklund, enligt tidningen ELLE.

Stilsäkra Petra ”September” Marklund, 26, kammade hem den åtråvärda titeln ”Årets bäst klädda artist” på ELLE-galan den 14 januari i år. I höstas gjorde hon succé i tv-programmet ”Så mycket bättre”och i februari släpper hon dessutom sitt nya album. CHIC träffade den högaktuella sångerskan och pratade mode, stil och shopping.

NAMN: Petra Marklund.
ÅLDER: 26.
AKTUELL: Släpper nytt album i vår och utsågs till ”Årets bäst klädda artist” på ELLE-galan 2011.

Text och foto: Malin Ny

Du är ”Årets bäst klädda artist” 2011 – hur känns det egentligen?
- Jättehäftigt, jag känner mig jättecool, haha.

Hur tänker du när du väljer scenkläder?
- Jag brukar ofta sy upp kläder. Jag tänker att det ska vara kul att se på och att det ska se bra ut när man rör sig. Att jag ska känna att jag tar på mig något som gör att jag hoppar in i min artistroll.

Har du några favoritmärken?
- Jag har inte så mycket favoriter egentligen, jag har mest favoritbutiker och sådär. Jag brukar gå till Beyond RetroTjallamalla tycker jag är bra och PUB-huset har mycket bra, coola kläder. Jag kollar aldrig på märket, faktiskt.

Vem är din stilikon?
- Nej, jag har ingen direkt stilikon. Jag älskar mode och och är jätteintresserad av mode, men har ingen direkt stilikon. Jag blir inspirerad av saker jag ser hela tiden istället.

CHIC träffade stilsäkra Petra "September" Marklund.

CHIC träffade stilsäkra Petra "September" Marklund.

Ditt allra bästa stiltips?
- Jag tycker att det är viktigt att ha en snygg jacka och ett par snygga skor. De plaggen syns jämt, så att om det är något man ska lägga pengar på så är det det. Och väskan.

Vilket är ditt absoluta favoritplagg i din garderob?
- Jag har en klänning som alltid funkar när man ska göra någon riktig show, det är en paljettklänning som är helt öppen i ryggen och som skiftar i rosa, en ljus paljettklänning. Den är cool samtidigt som den är väldigt glamourös.

Säg att du bara har fem minuter på dig att göra dig redo för fest, vad gör dig chic på ett kick?
- Med ett läppstift i en stark färg i så ser man ju, på en gång, lite party ut. Klackar och röda läppar!

Slutligen, vad händer för dig under 2011?
- Jag släpper skiva den 14 februari. Sen åker jag på turné i mars. Jag släpper skiva utomlands i vår, sen så ska jag göra reklam för den. Just nu jobbar jag med ett annat projekt också, som jag får se var det hamnar någonstans…

Petra Marklund på ELLE-galan.

Petra Marklund på ELLE-galan.

 

 

text och bild från -----> chic.se



Kommentera inlägget här:

ditt namn:
är du en stalker?

E-postadress:

din blogg

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0